האם הטכנולוגיה מקרבת אנשים או מרחיקה אותם? האם היא הופכת אותם לטובים יותר או שמא משוגעים יותר?

סנונית ליס מוכרת לכולם ככותבת היודעת לשחק בין המציאות העתידנית - מקבילה, שבה טכנולוגיה מחליפה, לעיתים, יחסים בין אישיים, לבין המציאות כפי שהיא. הנחיתה הלא נעימה לדבר שקיים ביומיום.

הסיפורים בספר מורכבים מדמויות צבעוניות אך תלושות החוות פרידות מסוגים שונים: מבני זוג, מבני משפחה, מאורחות חיים ומכישורים גופניים. כולם חיים בעולם מנוכר, כמו מנותק, אך כזה המחבק את המציאות המקבילה, שלעיתים היא רצויה יותר. ליס בוחרת להשתמש בדמויות ייחודיות, המחפשות את המזור בחייהן אך משלימות עם הנעדר בהם.

גם היא כמותן, חוותה אובדן והצליחה להתמודד איתו בזכות הטכנולוגיה. האם זה טוב או רע? על השאלה הזו סנונית מנסה לענות בעלילות השונות אותן היא מעלה על הכתב.

הסיפורים שזורים זה בזה, כמו מדברים אחד את השני ואחד עם השני. כמו בספרה הראשון, גם כאן הופכת הטכנולוגיה היא מימד מרכזי בכל אחד מהם.

כריכת הספר "תשע דרכים להיפרד", צילום מאתר סנונית תוכן
כריכת הספר "תשע דרכים להיפרד", צילום מאתר סנונית תוכן

ספר זה, שהוקלד באמצעות אישוניה של ליס, נוגע בהתמודדותה האישית עם מחלה גנטית נדירה הפוגעת בתפקוד שריריה. בין הסיפורים ניתן למצוא נושאים כהשבחה גנטית, הזמנה של "נכד" חלופי כפי שמזמינים אוכל, ואף את סיפורה של ליס עצמה. למרות שמדובר בספר צנום הוא עמוס בתיאורים דיסטופיים וריאליים כאחד. ליס נוגעת בנושאים כואבים ובפרידות לא שגרתיות, ותמהיל הסיפורים כאן קסום במיוחד.

בסיפור שמבוסס על עצמה, "עותק יחיד" (עמ' 95), מתואר בחור היושב אצל הרופא ומקבל בשורות קשות - הוא חולה במחלת ניוון. הרופא לא ממש יודע איך לקרוא לזה בשם כי "לפגם הגנטי שמצאנו אצלך אין עוד תיעוד בספרות (עמ' 96)." הוא יודע שהחיים עומדים להשתנות ולאו דווקא מוכן לקבל זאת, והדבר מובן לחלוטין במצבו. יש לו פגם, לא ברור, ומה עושים מכאן? זוהי מחלה ניוונית המעלימה את הקול, את תנועת הידיים והרגליים, והעיניים הולכות ונהיות כבדות.

הרופא מפנה אותו לפנחס לוי, המוכן לקבל אותו לפגישה באיזה מתנ"ס שכונתי, בקבוצה שהוא מנחה להתנוונות אישית, לשחרור שליטה על החיים. הלה מציע לו לערוך מסיבת פרידה לאנשים בעבודה שלו, ובכלל לדברים שהוא אוהב וכבר לא יוכל לעשות, ואף לעצמו. הוא יודע שיחוש געגועים רבים, אך מתלווה אליהם איזושהי השלמה והקלה, על אף שזוהי פרידה כואבת מחופש אישי. הוא מספיד את ההווה ומנסה להתכונן לעתיד הלא ידוע.

כאמור, ליס לא מפחדת להתעסק עם נושאים כואבים ורגישים שהממד המרכזי בהם הוא פרידה וכאמור, השלמה עם האין. היא מסייעת לדמויותיה למצוא מזור בחייהן, אך לא מלווה אותן יד ביד, ובכך היא יוצרת סיפורים אפלים ומכמירי לב על פרידות מכל מיני סוגים, מנת החיים של כולנו (בשלב כזה או אחר).

יש כאן סיפורים חכמים, שנונים ומעוררי מחשבה על החיים האלה ועל הניכור הנוצר בחלקים בהם, בתקופות, בסיטואציות ובכלל. יש כאן עומק, רבידות וקסם סיפורי הרווי בטכנולוגיה, המציג את המחירים שכולנו נדרשים לשלם על בחירות ונסיבות שונות בחיים.

165 עמודים, סנונית תוכן, 2022. לרכישה בחנויות הספרים או ברכישה ישירה באתר https://snunitliss.com

שלכם,

עדי דקל - סוקרת הספרים של אתר Tryile

עדי דקל, סוקרת הספרים של אתר Tryile, צילום ליה יופה
עדי דקל, סוקרת הספרים של אתר Tryile, צילום ליה יופה

 

 

פרסומת + כיתוב
רוצים שנכתוב על העסק שלכם,

ספרו לנו עליו בטופס הבא:

פוסטים אחרונים:
Tryile
פוסטים קשורים
דילוג לתוכן