עסקים בזמן מלחמה - 10 המלצות פרקטיות מאת היועץ העסקי והמאמן לכלכלת המשפחה, עידו מונשרי

בשלושת השבועות האחרונים העסקים בישראל ספגו מהלומה כלכלית גדולה ובימים אלה בעלי עסקים מבינים כי שאין ברירה וחייבים למצוא את הדרך להניע מחדש את העסקים.

רבים מבעלי העסקים נמצאים במצוקה, רבים מהם חשים בילבול והם לא מסוגלים לחשוב על דרכי פעולה כיצד להמשיך ולתפעל את העסק שאותו בנו.

מתוך הבנה שיש חשיבות גדולה לעורף ולחוסן הכלכלי של בעלי העסקים ושל המדינה ובמטרה לחזק את הפעילות ולשמור על רציפות עסקית הכנתי 10 המלצות ליישום מיידי שיעזרו לכם בימים אלה:

1. בצעו הערכה עסקית

הצעד הראשון והקריטי להתמודד עם אי הוודאות הוא ביצוע הערכה מקיפה של מצב העסק על מנת לתכנן תוכנית חירום עסקית לחודשים הקרובים.

הרציונל שמתוך הכאוס וחוסר הודאות תיווצר בהירות על מצב העסק, תאפשר לכם לקבל החלטות אופרטיביות נכונות וטובות בזמן אמת. הערכה עסקית טובה תתייחס לסעיפים הבאים:

* ניתוח מצב העסק על כל רבדיו והשלכותין למשל אובדן לקוחות, ירידת מכירות, חוסר בכח אדם ומצב הספקים.

* כימות הפגיעה הכספית בעסק - העריכו מספרית כדי להבין משמעויות פרקטיות

* שימו דגש על יצירת הערכות שונות בהתאם לתרחישי שונים ואף הערכו לתרחישים קיצוניים במיוחד.

* בצעו הערכת מצב עסקית לפחות אחת לשבוע.

* שתפו עמיתים והיעזרו ביועצים חיצוניים במידת הצורך.

כדי לצלוח את התקופה הקשה צריך לחשוב בצורה יצירתית וחדשנית. צילום: Júnior Ferreira מאתר Unsplash
כדי לצלוח את התקופה הקשה צריך לחשוב בצורה יצירתית וחדשנית. צילום: Júnior Ferreira מאתר Unsplash

2. בדקו את תזרים המזומנים של העסק

אחד החששות הגדולים ביותר של עסקים בזמן חירום הוא פגיעה ותזרים המזומנים עד כדי חדלות פירעון. הפיקו דוח תזרים מזומנים שהינו תחזית תקבולים ותשלומים צפויים ל - 3 חודשים.

דוח תזרימי יסייע לכם להבין את המצב הפיננסי הנוכחי וזיהוי פערים אפשריים. תזרים שלילי מחייב פעולות לגיוס מימון, התייעלות וצמצומים שיורחבו בהמשך.

3. אל תוותרו על גביית כספים

כדי להבטיח את תזרים המזומנים של העסק חשוב לבצע פעולות גבייה גם בזמן חירום. יחד עם זאת, אירועי חירום יכולים להקשות על גבייה כאשר הלקוחות נממעים מביצוע רכישות או מנסים לדחות תשלומים.

חשוב להיות סבלניים ומבינים אך יחד עם זאת, יש להמשיך ולבצע פעולות גבייה תוך שמירה על גמישות ויצירת פתרונות תשלום עבור הלקוחות כמו הנחות מזומן וחלוקה לתשלומים.

4. התייעלות וצמצום כוח אדם

כאשר הכנסות העסק יורדות, בעלי עסקים נדרשים להתאים את מצבת כוח האדם של העסק כך שתתאים להיקף הפעילות העסקית.

חשוב לבצע את הצמצום תוך שמירה על עובדים חיוניים. היות ועדיין לא ברור מה יהיה תגמול הפיצויים לעובדים ולמעסיקים, מומלץ לא לפטר מיידית עובדים אלא לבדוק אפשרויות אחרות לצמצום כח אדם כגון הוצאה לחל"ת, הפחתת אחוזי משרה, עבודה במשמרות וגיוס עובדים זמניים.

5. בצעו התייעלות תפעולית ודחו תשלומים

בדקו אילו שירותים אתם יכולים לצמצם או להקפיא, בדקו אילו ספקים מאפשרים לכם לדחות את התשלומים או מעניקים הנחה על שירותים ומוצרים לרגל המצב.

צעדים אלו יכולים לסייע לעסקים לשמור על תזרים מזומנים חיובי ולהמשיך לפעול גם בתקופה של חירום.

ניתוח התנהלות עסקית יעזור לכם להתמודד עם אי ודאות. צילם: Lukas Blazek אתר Unsplash
ניתוח התנהלות עסקית יעזור לכם להתמודד עם אי ודאות. צילם: Lukas Blazek אתר Unsplash

6. בדקו את ההתנהלות הבנקאית (בנקים, אשראי והלוואות)

במצב הקיים על מנת לגשר על פערי תזרים בעלי עסקים נדרשים למצוא מקורות מימון. הפתרונות מגוונים החל מהגדלת מסגרות אשראי – אובליגו מהבנק, והלוואות מיוחדות כגון: הלוואות בערבות המדינה.

מומלץ להתעדכן בנוגע למתווה ההקלות שמעניקים הבנקים בעת הזו לבעלי עסקים ומומלץ להיעזר ביועץ פיננסי כדי לקבל תמונה רחבה על האפשרויות בגיוס מימון שמתאימים עבורכם.

7. הקלות בתשלומים לרשויות (רשות המיסים, המכס והמע"מ)

מאפשרות הקלות והקפאת תשלומים לעסקים שנפגעו מאירועי חירום. חשוב כבר עכשיו להתייעץ עם רואה החשבון שלכם ולהבין ממנו מהן ההקלות המגיעות לכם ולבצע תכנון מתאים.

8. בדקו זכאותכם לתוכניות סיוע ממשלתי

בתקופת מלחמה ומשברים עולמיים הממשלה מפתחת מתווה למענקים ופיצויים לבעלי עסקים שנפגעו (נכון לכתיבת הכתבה טרם הוחלט על מתווה מאושר מהמדינה).

חשוב לבדוק את האפשרויות העומדות לרשות העסק ולנצל את ההטבות הללו ככל האפשר. לרוב מענקים אלו לא מפצים את מלוא גובה הפגיעה ולפעמים אף רחוק מכך.

יתרה מכך, חשוב לזכור כי במידה ואתם זכאים למענק, הוא למעשה הלוואה שתצטרכ להחזיר לממשלה וקיים סיכוי שתתבקשו להחזירו בעתיד בתוספת ריבית.

9. סיכונים “חדשים”, גידור וביטוח

אירועי חירום מגבירים סיכונים מסוימים כגון פגיעה מטיל או תקיפת סייבר. בדקו אם הרציפות העסקית שלכם עשויה להיפגע מהתממשות הסיכונים.

הכירו את הפיצויים המגיעים מהמדינה בשל אירועי טרור, דאגו לביטוחים מתאימים ופעלו לשמירת נכסים חיוניים של העסק. ביטוחים אפשריים כוללים ביטוח מפני נזקים לרכוש, ביטוח מפני פגיעה, אובדן מידע וסייבר וביטוח מפני הפסד הכנסות.

מומלץ להיעזר ביועץ/בסוכן ביטוח.

10. שיווק, פרסום ומכירות

לא מפסיקים!!! הלקוחות הם מקור החמצן של העסק ולכן אסור להוריד רגל מהגז. בתבונה ורגישות תוך התאמה של המודל העסקי והשיווקי ומצאו את הדרך הנכונה שלכם כדי להמשיך למכור את המוצרים והשירותים שלכם.

זה יכול להיות בהתאמה של המוצרים והשירותים למצב החדש ולצרכים החדשים וגם חידוד המסרים במכירה.

לסיכום

ניהול שגרת חירום ורציפות עסקית חשובה לכל בעלי העסקים, ללא קשר לגודל העסק או להיקף הפעילות שלו. נקיטת צעדים אופרטיביים בזמן אמת יגדילו את סיכוייו לקיים את העסק. זכרו, קיום רציפות עסקית במשק הישראלי וביסוס העורף הכלכלי קריטי להמשך הלחימה והכרעת האויב.

בימים אלה אני מציע פגישת ייעוץ ללא עלות, לפרטים נוספים חייגו 052-363-4052

עידו מונשרי - לפצח את העסק שלך

יועץ ומאמן עסקי מתמחה בניהול עסקים בדגש תחום הפיננסי והכלכלי.

מאמן כלכלי למשפחות. בעל תארים בכלכלה ומינהל עסקים.

שייך לצוות המאמנים של תות תקשורת של אלון גל.

עידו מושנרי יועץץ עסקי וממאמן לכלכת המשפחה
עידו מושנרי יועץ עסקי ומאמן לכלכת המשפחה. צילום: אילנה פלטונוב
פרסומת + כיתוב
רוצים שנכתוב על העסק שלכם,

ספרו לנו עליו בטופס הבא:

פוסטים אחרונים:
Tryile
פוסטים קשורים
דילוג לתוכן