נכנסים לגן עם חיוך - 12 טיפים מאת שלי לביא יועצת להתפתחות תינוקות

עוד פחות מ -72 שעות תיפתח שנת הלימודים וילדים רבים יכנסו בפעם הראשונה אל הגנים. מסגרת חדשה פירושה שינוי, גם לילדים וגם לנו ההורים. איך נצליח לעבור את תקופת ההסתגלות בכניסה חלקה ללא דרמות וקשיים? איך נפחית את הפחדים וניפרד מהם רגועים ומחויכים?

כוס הפלא שאינה נשפכת 39.90 ש"ח נובי, צילום יח"צ חול

 

התייעצנו עם שלי לביא, יועצת להתפתחות תינוקות למותג NUBY וחזרנו עם טיפים שימושיים וחשובים שיעזרו גם לגדולים וגם לקטנים להיכנס לגן ברגל ימין -

1. לדבר ולהסביר -
אל תחסכו במילים. הסבירו לילדים מה הולך לקרות. ספרו להם על הגן, היכן הוא נמצא, על הגננות ושמותיהן, סדר היום הצפוי להם, על הילדים הנוספים שיפגשו, על החצר ועל שלל הפעילויות הצפויות להם בגן ועוד.

חזרו על ההסבר כל יום ואפילו פעמיים - שלוש. סיימו תמיד את המשפט בכך שאתם תגיעו לקחת אותם בסיום היום ותבלו ביחד.

2. שינוי אחד כל פעם -
שלב הכניסה למסגרת הוא שלב מאתגר גם לילד וגם להורה. לכן, שינויים נוספים בחייו של הילד כגון הפסקת הנקה, חשיפה למוצקים, העברת חדר ועוד כדאי ורצוי לדחות עד שההסתגלות לגן תושלם בהצלחה.

הילדים נדרשים לכוחות נפשיים רבים בכדי להתמודד עם המצב החדש. השתדלו לא להעמיס עליהם מעבר ולהניח להם להתמודד עם שינוי אחד בכל פעם.

3. קשר לבית -

שלחו עם הילד לגן בקבוק ומוצצים שהוא כבר מכיר ורגיל אליהם (כדאי ועדיף כמובן לסמן אותם עם שמו של הילד כדי שהצוות לא יתבלבל). כאמור, אין זה הזמן להכיר ולהרגיל לדברים חדשים. שלחו מצעים עם "ריח של בית" וחפץ מעבר במידה וקיים על מנת שהילד יחוש ביטחון לישון במקום חדש.
בקבוק שתייה של נובי לילדים גדולים צילום יח"צ חול
                                  

4. שמירה על שגרה יציבה -
בימים שלפני הכניסה למסגרת ובימים הראשונים בן החדש מומלץ לשמור על שגרה קבועה בבית כפי שהילד רגיל ומכיר. אין צורך לעשות שינויים או "ללמד" אותו את סדר היום של הגן. כל עולמו של הילד עומד להשתנות, וכאמור, רצוי לא להעמיס שינויים.

5. אין צורך בפיצויים -
גן ומסגרת אינם עונש לילד ולכן לא צריך להציע לילד מתנות או ממתקים אם יתנהג יפה או לא יבכה. נכון מדובר בשינוי, אך לא תמיד בהרעת תנאים. אל תרגישו צורך לפצות את הילד כי הוא נכנס לגן. הילדים שלנו מרגישים אותנו ואם ירגישו שאנחנו רוצים לפצות, יבינו שאולי יש סיבה וביטחונם במסגרת ובמטפלות יתערער.

6. כניסה הדרגתית לגן -
כניסה הדרגתית עם זמן הסתגלות מאוד חשובים גם לילד וגם להורה. מדובר בשינוי משמעותי לשני הצדדים. אין טעם להאיץ את זמן ההסתגלות. רוב הילדים מסתגלים תוך כשבוע למסגרת החדשה, אבל לכל אחד יש קצת הסתגלות שונה - היו סבלניים.

7. טקס פרידה בגן -
הקפידו להגיד שלום לילד ולערוך טקס פרידה מסודר. כדאי שהטקס יכלול משפט קבוע לפרידה, חיבוק, נשיקה ואמירת שלום. הכינו את הילד מהבוקר לפרידה. ספרו לו מי הולך להיות בגן ומה הולך לקרות, ספרו לו שאתם הולכים לעבודה ומי יגיע לקחת אותו.

כשאנחנו יודעים מה עומד לקרות במהלך היום תחושת הביטחון עולה. טקס הפרידה צריך להימשך מספר דקות, אולי בתחילת שנת הלימודים הוא יהיה טקס ארוך יותר ואולי אף יכלול כמה דמעות אך ככל שתהיו יותר ברורים עם הילד כך הפרדה תהיה קצרה יותר.

מהר מאוד תראו שאתם יכולים לתת לילד נשיקה, לאחל לו יום טוב וללכת לעבודה. חשוב שלא תיעלמו לילד שלכם, אחת התחושות הקשות גם כילד וגם כמבוגר היא היעלמות של הדמות המטפלת.

8. הימנעו ממאבקי כוח -
הילד לא מוכן להיפרד? תנו לו עוד דקה, שתיים אפילו יותר. שבו איתו ליד השולחן או אפילו על הרצפה ושחקו איתו כמה דקות. כשתרגישו שהוא רגוע יותר ומוכן לעזוב אתכם המשיכו בטקס הפרידה.

9. פנים מוכרות -
פנים מוכרות במקום חדש תמיד עוזרות להפיג את המתח, לכן כדאי להפגיש את הילד עם ילדים נוספים מהגן עוד לפני היום הראשון ללימודים. פנים מוכרות יוצרות תחושת בטחון אצל אנשים בכלל ואצל תינוקות בפרט.

10. הביעו אמון בצוות החינוכי -
חזרו על שמות הגננות בבית, דרך לגן ומהגן הביתה. גם אם יש לכם ביקורת או חוסר שביעות רצון מההתנהלות בגן, שימו לב שהתינוק אינו שומע אתכם מספרים על כך לאחרים. התינוקות שלנו מבינים ומרגישים אותנו.

11. זמן הגעה לגן -
יש ילדים שדווקא להתחיל את הגן בשקט, כשהם הראשונים שמגיעים הוא הדבר הנכון עבורם. ילדים כאלה מרגישים בטחון כשהם מגיעים לגן והוא עדיין מסודר והאווירה רגועה. הם אוהבים לקבל את פניהם של החברים שלהם ותחושת אני הייתי הראשון מעצימה אותם.

לעומתם, ישנם תינוקות שאוהבים להיכנס לסיטואציה קיימת, כשכבר מתקיימת פעילות בגן. שימו לב מה אופיו של הילד שלכם ומה מתאים לו, האם הוא מרגיש נוח יותר כשמגיע ראשון או כשמגיע כשיש התרחשות בגן. השתדלו להתאים את ההגעה שלכם עם אופיו של התינוק שלכם.

חשוב לזכור, גם לילדים בדיוק כמונו אופי וטמפרמנט שונים אחד מהשני. כל ילד הוא אינדיבידואל. השוואות לאחרים, אפילו לאחים הגדולים רק מכניסות לחץ ולחוסר ביטחון בסיטואציה.

12. תפיסת זמן שונה -
ילדים חווים זמן אחרת מאיתנו. דקה נראית להם כמו שעה והם לא מסוגלים לכמת ולאמוד את הזמן. הסבירו לילד בפירוט מתי תגיעו לקחת אותו.

הסבירו שתגיעו לפני או אחרי שישן צוהריים. גם אם נראה לכם שהוא אינו מבין, תהיו בטוחים מבינים! הדבר הכי חשוב שהם מבינים הוא שהקדשתם להם זמן והסברתם מה הולך לקרות היום.

כעת, כל מה שנותר הוא לקוות ששנת הלימודים הקרובה תיפתח כסדרה. שתהיה לכולנו התאקלמות קלה ושנה טובה.

חן וליבי

צוות TRYILE

 

פרסומת + כיתוב
רוצים שנכתוב על העסק שלכם,

ספרו לנו עליו בטופס הבא:

פוסטים אחרונים:
Tryile
פוסטים קשורים
דילוג לתוכן