הספר שכל ילדה וילד צריכים לקרוא - "הנדסה זה בשבילי"

"למה לא היו ספרים כאלה כשהייתי ילדה?" חשבתי לעצמי כשסיימתי לקרוא לבן הצעיר שלי (אוטוטו בן 7) את הספר "הנדסה זה בדיוק בשבילי" מאת ד"ר שיני סומרה.

כילדה הייתי קוראת רק ספרים על נסיכות ואבירים כי פשוט לא היו ספרים על חדשנות והמצאות שהתאימו לילדים לגיל הרך ולכן לראות ספר כזה ממש שימח אותי!

הותיקים שבינינו אולי זוכרים את התוכנית "contact" ששודרה בטלויזיה החינוכית ובה קבוצה של ילדים שחקרה את העולם ועשתה כל מיני ניסויים מדעיים. אך מלבד התוכנית הזו לא היתה הזדמנות אמיתית לילדים להכיר מדענים ומדעניות, חוקרים וחוקרות מחוץ לכותלי בית הספר.

מומלץ לכל ילדה וילד. צילום: ליבי ברגמן
מומלץ לכל ילדה וילד. צילום: ליבי ברגמן

כיום ולשמחתי הרבה יש לומר תכנים בנושא מדע, טכנולוגיה וחדשנות מונגשים כבר בגיל הרך והספר הזה הוא דרך נהדרת לחשוף דווקא בנות לעולם מרתק של הנדסה, חשיבה יצירתית ופתרון בעיות.

הספר מספר על זוהר, ילדה קטנה ומאוד, ששואלת את סבתא הרבה שאלות - איך מטוסים עפים ולא נופלים? איך רכבת הרים נוסעת הפוך? איך בונים מגדלים שמגיעים עד העננים? איך עובדת מעלית?.

איורים צבעוניים ומסבירים איך העולם עובד. צילום ליבי ברגמן
איורים צבעוניים ומסבירים איך העולם עובד. צילום ליבי ברגמן

סבתא לוקחת את זוהר לטיול ברחבי העיר ועונה לה על כל השאלות ומלמדת אותה "על הדרך" על אוירודינמיקה, כח הכבידה, אינטרנט אלחוטי  - מושגים מדעיים שלא תמיד אנחנו ההורים יודעים להסביר.

הספר אמנם מספר על עלילות זוהר וסבתא בעיר הגדולה, אבל הוא גם יכול בקלות להתאים לבנים סקרנים שרוצים ללמוד יותר ולחקור את העולם.

שלושה דברים אהבתי במיוחד בספר הזה.

הראשון, הוא לא נראה כמו ספר מדע וטכנולוגיה מיושן. הוא ספר צבעוני, מלא באיורים מקסימים ומשעשעים שמסבירים לילדים את כל המושגים הכבדים האלה בגובה העיניים.

השני הוא סגנון הכתיבה החיובי המעודד אצל ילדות וילדים סקרנות וחקירה מתוך הבנה שגם אם נכשלים, זה לא נורא. חשוב למרות הכישלון להמשיך לחקור, לנסות שוב ושוב ולא להתייאש.

והשלישי, ההנעה לפעולה. בסוף הספר מסבירה הסופרת איך מוצאים פתרון לבעיה והיא מעודדת את הילדות והילדים להתשמש בחומרים סביבם ולהפעיל את הדימיון כדי למצוא פתרונות.

קוראים, מסתקרנים ונהנים. צילום: ליבי ברגמן
קוראים, מסתקרנים ונהנים. צילום: ליבי ברגמן

הספר נכתב על ידי  ד״ר שִׁינִי סוֹמָרָה, מהנדסת מכונות שאוהבת להנגיש מושגים מדעיים לקהל הרחב. הגישה תוכניות מדעיות במגוון ערוצים כמו ערוץ המדע, Sky, וה-BBC. בסוף הספר, היא מוסיפה כמה מילות תודה להורים שלה ובעיקר לאבא שלה שדחף אותה ועודד אותה לחקור את העולם ולהיות מהנדסת.

למי הספר מתאים? גילאי 4-8 (אני יכולה לספר שגם בן ה- 10 שלי קרא את הספר והתלהב)

איפה קונים? בחנויות הספרים השונות

כמה עולה? 78 ש"ח

"הנדסה זה בשבילי", הוצאת מטר, 32 עמ', תרגום: מיכל לבינסון, עריכה: חמוטל לוין

אז אם אתם מכירים ילדה סקרנית או ילד ששואל שאלות, קנו להם את הספר הזה. מי יודע? אולי בזכותכם הם יצילו את העולם.

שלכן,

ליבי ברגמן

מחפשות ספרי ילדים ונוער נוספים? יש לי עוד המלצות שבאות בטוב עבורכן

"הגול של סבא" - הספר שמסביר לילדים על אנטישמיות, גזענות, שוויון ורב תרבותיות

גמד, יען וצפרדע נפגשים בספר הילדים החדש "טרמלם הגמד ואבן הגורל" מאת רז ונגה קלמנוביץ'

סבתא טה-דאם- ספר ילדים שמעודד יצירתיות

פרסומת + כיתוב
רוצים שנכתוב על העסק שלכם,

ספרו לנו עליו בטופס הבא:

פוסטים אחרונים:
Tryile
פוסטים קשורים
דילוג לתוכן