כילדה שגדלה לאבא ניצול שואה, הנושא לא היה שגור בביתנו ואת הידע שלי בנושא למדתי בבית הספר או מחלקי סיפורים שעברו בין בני המשפחה.

כשהפכתי לאמא חשבתי לא פעם איך אדבר עם ילדיי על הנושא? איך אספר להם על השואה? על המחנות ועל הגטו? איך אסביר שהכל התחיל באנטישמיות ובשנאת השונה והזר?

אני בטוחה שכמוני יש אימהות רבות שהשיח על אנטישמיות ושואה מעלה בהן תהיות ושאלות לגבי הדרך הנכונה להסביר לדור המסכים על הנושא, על אחת כמה וכמה כשמדובר בילדים קטנים.

כריכת הספר באדיבות המחלקה למאבק באנטישמיות וחוסן לאומי בהתסדרות הציונית העולמית
כריכת הספר באדיבות המחלקה למאבק באנטישמיות וחוסן לאומי, ההסתדרות הציונית העולמית

כדי לתת מענה לאתגר הזה חברתי רחלי ברץ-ריקס העומדת בראש המחלקה למלחמה באנטישמיות וחוסן קהילתי בהסתדרות הציונית העולמית הובילה יוזמה מיוחדת להוצאת ספר הילדים "הגול של סבא".

מניין החיבור התמוהה בין כדורגל ואנטישמיות? תהיתי לעצמי והתשובה לא איחרה לבוא. ילדים אוהבים לשחק כדורגל, בכל מקום, בכל זמן והוא מחבר בין אנשים ללא הבדל דת, גזע או מין.

"הרעיון לספר הגיע דרך זיכרון ילדות של סבא שלי", מספרת ברץ-ריקס, "סבא שלי עמנואל גוטמן ז"ל שרד לא פחות משבעה מחנות, נהג לספר לי על ילדותו ועל אהבתו לכדורגל. הוא אהב במיוחד לספר על שער הכדורגל שבנה אבא שלו, סבא רבא שלי. ב-1995 במהלך טיול שורשים מצאנו את אותו שער מיוחד וזכינו לסגירת מעגל היתה מרגשת במיוחד".

סבא עמנואל גוטמן ז"ל במדי אסיר, צילום באדיבות המשפחה
סבא עמנואל גוטמן ז"ל במדי אסיר, צילום באדיבות המשפחה
שער הכדורגל עדיין עומד איתן ואיתו סבא עמנואל גוטמן ז"ל, צילום באדיבות המשפחה
שער הכדורגל עדיין עומד איתן ואיתו סבא עמנואל גוטמן ז"ל, צילום באדיבות המשפחה

הספר מספר על סבא ונכד שתוך כדי משחק כדורגל מדברים על ילדותו של סבא בצל המלחמה. הסבא משתף את נכדו בחרם שעבר, בחוויותיו מעליית הנאצים לשלטון, באיסורים שהוטלו על משפחתו ועוד. באמצעות הסיפורים העוברים מדור לדור עובר מסר ברור וחזק והוא שמקור האנטישמיות נובע מחוסר הכלה וחוסר ראייה של האחר.

העובדה כי לסבא ולנכד אין שמות מעידה על כך כי כל אחד יכול לחבר את הסיפור למשפחתו ולמעשה זהו סיפור המחבר בין דור העבר, ההווה והעתיד.

הספר נכתב ברגישות רבה ולא תמצאו בו את המילה שואה. הטקסטים מנוסחים בצורה מותאמת גיל ובגובה העיניים כך שמושגים קשים ומורכבים להבנה ותפישה כמו אנטישמיות, גזענות, שוויון ורב תרבותיות הופכים נגישים, נהירים ומובנים לילדים הקטנים.

חלי ברץ ריקס ראש המחלקה למאבק באנטישמיות וחוסן קהילתי, צילום: אופיר רכבוך
רחלי ברץ ריקס ראש המחלקה למאבק באנטישמיות וחוסן קהילתי, צילום: אופיר רכבוך

"לגול שמבקיע סבא בסופו של הספר יש משמעות כפולה: מצד אחד סבא הוא המנצח במשחק הכדורגל מול הנכד ומצד שני הוא מנצח את זוועות המלחמה ובונה בית חדש בארץ ישראל. בית המושתת על ערכי הפלורליזם, הסובלנות והקבלה", אומרת ברץ-ריקס.

את הספר "הגול של סבא" (32 עמודים, הוצאת אוריון) ניתן לרכוש בחנויות הספרים השונות ובאתר ההסתדרות הציונית העולמית.

מהדורה דיגיטלית של הספר תעלה למכירה בקרוב.

שלכן,

ליבי ברגמן

ואם יש לכם ילדים בוגרים אני ממליצה שתכירו ספר נוסף העוסק בשואה ובילדי טהרן

'סבא וסבתא ילדים- ילדי טהרן' ספרה החדש של מיכל לייסט

 

 

פרסומת + כיתוב
רוצים שנכתוב על העסק שלכם,

ספרו לנו עליו בטופס הבא:

פוסטים אחרונים:
Tryile
פוסטים קשורים
דילוג לתוכן