"לפני שהאדמה תרעד" - ספרה החדש של ענבר אשכנזי

חשבתם פעם איך זה מרגיש להיות מישהו אחר? ענבר אשכנזי בספרה החדש "לפני שהאדמה תרעד" גורמת לנו להיכנס לחיים של רננה ולהבין איך זה מרגיש לחיות כשכל העולם מסתכל עליה בצורה שיפוטית ומעליבה.

הספר מאפשר לנו להכיר את רננה אישה בגיל המעבר, אם יחידנית לנערה מתבגרת ההולכת ומתרחקת ממנה. בניסיון שלה למלא את זמנה הריק מתוכן, היא מחליטה לצאת להרפתקאות בנייה ודוחפת את שכניה לפרויקט חיזוק בניין המגורים לקראת רעידת האדמה, שכל הנראה, מתקרבת בצעדי ענק.

אלא שמובן לכולנו שלא מדובר ברעידת אדמה הנמדדת בסולם ריכטר, ברור לכולם שמדובר ברעידת אדמה מנטלית / נפשית של חייה של רננה העומדים להשתנות.

כריכת הספר, באדיבות עדי דקל
כריכת הספר, באדיבות עדי דקל

רננה תמצא את עצמה מתמודדת עם שאלות והחלטות שלהן לא ציפתה, והחיים שלה, אישה בגיל המעבר, נמצאים בחיפוש מתמיד של הקשרים בהם ניתן להיאחז. ולכן, אשכנזי מביאה כאן טקסט המגלם בדידות, אימהות יחידנית, תחושת אשמה ושאלת זהות עצמית לנוכח מבט חיצוני שיפוטי.

רננה מקבלת על עצמה תפקיד רב חשיבות - סגנית ועד הבית. היא אמנם לא נלהבת מהתפקיד הזה, אך דיירי הבניין ברחוב עולי הגרדום 15 מאוד מרוצים מהבחירה. הם רואים ברננה אישה שקדנית ומשקיעה ודואגת תמיד. היא תמיד יודעת מה חשוב לדיירי הבניין ומתכוננת כל העת לעתיד טוב יותר. ברור לה שיש לה משימה חשובה לעמוד בה שכן דיירי הבאים מצפים ש"סגנית ועד הבית צריכה להביא איזו בשורה (עמ' 9)."

איך זה לדבר עם טרנספורמטור? צילום Martin Kníže מאתר UNSPLASH
איך זה לדבר עם טרנספורמטור? צילום Martin Kníže מאתר UNSPLASH

במהלך תהליך הבנייה מתחילה לשוחח עם עמוד טרנספורמטור. הוא מהדהד בחייה. הוא חש את מה שהיא מרגישה. היא מלאת מתחים ומחפשת בו נחמה ואף מרגישה שבתה, איה, מזהה בה פחד ולכן חרדה מהקשר עמה, כי האמביוולנטיות שולטת בו. היא חווה חרדת נטישה שבתה תקום, תעזוב ועולמה יחרב.

אשכנזי משחקת עם הדיאלוג הרגשי שרננה מנהלת עם הטרנספורמטור, אותו היא מכנה שמאי. היא מצליחה להפוך את הטרנספורטר לססמוגרף האישי של של רננה ולעמוד על תודעתה המבולבלת והלך רוחה, שכן רננה כל הזמן שואלת שאלות וברור לכולם שמה שרואים משם לא רואים מכאן, ובסופו של דבר שיפוץ הבניין מוביל לקריסת חייה של רננה כמו מגדל קלפים שנטרפו. 

כמו בספרים קודמים, גם הפעם אשכנזי כותבת מבפנים ומביאה פרוזה בשלה, בועטת ומורכבת באמצעות כתיבה המלאה בפרטים ומגיעה לשיאים חדשים.

זהו ספר מורכב לקריאה, יוצר אמביוולנטיות וחוסר נוחות, אך שואב פנימה לתודעתה של רננה, המחפשת את השפיות וחוקרת את עצמה. ולכן, אשכנזי אינה מהססת להתעסק בנושאים רגישים כאדם מול עצמו ומול הציפיות החברתיות ממנו, וכהרגלה, היא מביאה טקסט חד ומטלטל שלא נותן מנוח גם לאחר הקריאה. 

לפני שהאדמה תרעד/ ענבר אשכנזי

202 עמודים, פרדס הוצאה לאור, 2022, להשיג בחנויות הספרים השונות

שלכן,

עדי דקל

סוקרת הספרים של TRYILE

עדי דקל, סוקרת הספרים של אתר Try & Smile = Tryile
עדי דקל, סוקרת הספרים של אתר Tryile צילום: ליה יופה

  

פרסומת + כיתוב
רוצים שנכתוב על העסק שלכם,

ספרו לנו עליו בטופס הבא:

פוסטים אחרונים:
Tryile
פוסטים קשורים
דילוג לתוכן