"לילי לא כלה" מאת דורון שנער - היומן הסודי שחשף סודות עבר

הגעתי אל הספר "לילי לא כלה" מאת דורון שנער ביום כיפור בבוקר.

השעה היתה שמונה בבוקר, הרחובות עדיין לא התמלאו ברגליים מדוושות וציוץ הציפורים נשמע ברקע. זה היה בוקר מושלם להתחיל ספר חדש. הכריכה האחורית הבטיחה מסע מרתק בין אב ובנו, מסע הכולל תפניות בעלילה ונשים, הרבה מאוד נשים.

הדמות הראשית בספר, ששמה מתגלה רק לאחר כמה פרקים, היא גבר בן 30 וקצת המתגורר עם אימו וסבתו. קצת מפתיע שהוא סטודנט ועובד בחנות טבע למחייתו ועדיין גר אצל ההורים, אבל כשהוא מספר על עצמו שהוא בתול - הכל מתחבר.

הגיבור שלנו ביישן, שקט, הולך לעבודה וללימודים וחוזר אל ביתו לטפל באימו וסבתו. מה הפלא שאין לו אהבה בחייו? לא קורה בחייו כלום. הכל אפרורי ומונוטוני. אך הכל משתנה כאשר אביו הפרופסור בעל המוניטין הרע בקרב המין היפה, הולך לעולמו ומשאיר לו בצוואתו הוראה ספציפית מאוד - לפרסם את היומן שכתב במשך שנים.

כריכת הספר "לילי לא כלה" מאת דורון שנער, צילום יח"צ
כריכת הספר "לילי לא כלה" מאת דורון שנער, צילום יח"צ

והיומן? ידוע לכל שיפתח קן צרעות ויכבס את הכביסה המלוכלכת מול כל העולם וכל מי שפגשה את האב או העבירה איתו לילה או שניים, מיד חרדה לגורלה. הפרסום הצפוי של היומן יוצר שרשרת אירועים הגורמת לגיבור שלנו, לבחון את חייו מחדש ונדמה כי דווקא מותו של האב היה עבורו בבחינת "מעז יצא מתוק".

חייו של האב נעים בין סיפור אהבתו לרוזלין הבריטית, לורד היפה מתל אביב, לשושנה הבתולה ולסוזי הזונה. איך יתכן, כי גבר שאהב נשים כל חייו סיים אותם שכוב בודד, גלמוד וכמעט ערירי על ספה בסלון ביתה של אחת מתלמידותיו?

הכתיבה של שנער קולחת ונעה בין מילים גבוהות של פעם ובין אזכורים של דברים שקורים כאן ועכשיו, דבר שמדי פעם גרם לי לחשוב האם הסיפור מתרחש אז או עכשיו? ואולי בכלל הוא מתרחש במקביל?

כאשר נחשפים פרקים מיומנו של האב, נגלית לנו דמות אחרת ממה שתוארה. כשקראתי איך הנשים תיארו את האב הסורר, הבוגד, השוכב, הפוגע לא יכולתי שלא לכעוס עליו, שלא לשמוח במותו, אך ההצצה אל יומנו, אל מחשבותיו, אל תחושותיו שופכות עליו אור אחר ובסוף הספר ניתן להבין שכמו כולנו הוא פשוט אדם שחי עם לב שבור וחיפש אחר הדבק שיאחה את השברים.

הסודות מתגלים עם חשיפת היומן. צילום Lawrence Aritao מאתר UNSPLASH
הסודות מתגלים עם חשיפת היומן. צילום Lawrence Aritao מאתר UNSPLASH

העלילה מסתכבת כאשר מתגלה שיש יומן נוסף, דומה יותר או פחות ליומן שירש גיבור הספר. אותו יומן שני, הכניס לחייו של הגיבור קרן אור בחיים אפרוריים - לילי, אותה סטודנטית שבסלון ביתה נפטר אביו.

הקשר הסבוך בין הגיבור, אמו, סבתו, לילי ושאר הנשים עם האב המת יוצרת סיפור אהבה בין דורי המעלה שאלות על אהבה: האם אפשר לתקן לב שבור? האם נכון להתחתן כשאין אהבה?  האם צריך לחיות יחד כשאין אהבה אבל יש ילדים?

את הספר סיימתי לקרוא תוך כמה שעות ומה שהתחיל כסיפור אפרורי על גבר בן 30 בתול הסתיים כסיפור אהבה מלא תקווה וצבע.

לילי לא כלה, דורון שנער

עורכת, תמר ביאליק, הוצאת כנרת זמורה, 2023

להשיג בחנויות הספרים השונות ובאתרי האון ליין

קריאה מהנה

ליבי ברגמן

 

פרסומת + כיתוב
רוצים שנכתוב על העסק שלכם,

ספרו לנו עליו בטופס הבא:

פוסטים אחרונים:
Tryile
פוסטים קשורים
דילוג לתוכן