"הפראה" - תערוכת הסיום של בוגרי תכנית יונה פישר לאוצרות עכשווית ומוזיאולוגיה

אמש לקחתי חלק באירוע הפתיחה שהציג הבית לאמנות ישראלית לכבוד פרויקט הגמר של תוכנית יונה פישר ללימודי אוצרות עכשווית ומוזיאולוגיה - תערוכת האומנות "הפראה: מבטים על עידן האנתרופוקן".

"הפראה" או בשמה הלועזי REWILDING בודקת באמצעות טכניקות שונות ביניהן ציור, צילום, פיסול, וידיאו ארט ועוד את הקשר השברירי שיש בין אדם וסביבתו. קשר שהולך ונסדק לאור תרחישי אקלים אפוקליפטיים המאיימים להכחיד את האנושות.

על מי ביצה צילום מתוך וידיאו של האמנית דנה לוי באדיבות אוצרות התערוכה
על מי ביצה צילום מתוך וידיאו של האמנית דנה לוי באדיבות אוצרות התערוכה

כל יצירה בתערוכה בוחנת בדרכה שלה את הקשר בין שיקום הטבע, איזון הסביבה ובין השבת הטבע אל הימים בהם היה פראי, פרוע וחופשי מהתערבותם הצינית של בני האדם.

המיצגים השונים בתערוכה בודקים את אפשרות לקיומם של יחסים בין האדם לאדמה ובין הגולמי למעובד, בין הפראי למתורבת, בין המשוחרר לכלוא.

עבודתה של עינת עריף גלנטי, הנקראת PROTECT CHILDREN, שנאצרה על ידי מיכל חסון גליזר וגלי סימן טוב הרשימה אותי במיוחד - אי אפשר להתהלך בגלריה ולא לתהות על קנקנן של קופסאות הסיגריות הישנות, נרקבות כמו גוף האדם מצד אחד ובנויות כחומה איתנה מן הצד השני.

עריף גלנטי אספה במשך 10 דקות בחוף עתלית 122 קופסאות סיגריות עליהן מודפסות אזהרות כאלה ואחרות והיא ערמה אותן אחת על השניה.

אך האם אותן אזהרות אכן עושות את עבודותן? האם אותו טקסט שולי על גבי הקופסה באמת יוצר אפקט הפחדה ואזהרה הגורם למבוגרים להפסיק לעשן? להפסיק לזהם את האוויר?

אין ספק שלראות חומת לבנים עשויה מקופסאות סיגריות נרקבות גורמת לך לחשוב עד כמה האשפה, הזבל והזיהום עומדים כאן איתנים וחסונים כדי להישאר הרבה אחרי שאנחנו המעשנים, נמות.

האם נצליח איך פעם לפרוץ את חומת הזיהום? האם נצליח להשאיר אוויר נקי לילדים שלנו? הספק מחלחל פנימה ככל שאתם יותר ויותר עומדים מול התמונה ותוהים לעצמכם מה עבר על כל קופסה וקופסה עד שנאספה על ידי האמנית.

גם יצירתו של תומר ספיר "הנותרת" מעוררת מחשבה על מקומנו בעולם.

"הנותרת", יצירתו של תומר ספיר. צילום: ליבי ברגמן
"הנותרת", יצירתו של תומר ספיר. צילום: ליבי ברגמן

יצירתו נראית מתוחה לגובה, מוחזקת בשלשלאות גורמת לנו לחשוב עד כמה ניתן למתוח את הטבע ומה יקרה לנו ולו כשהוא יקרע? מה יקרה כאשר השלשלאות ישברו והכל יקרוס? כיצד נחיה? אם בכלל נחיה?

מצד שני נראית היצירה כמו שמיכה עוטפת הרוצה לכרבל אותנו לתוכה, להעניק חום ואהבה, להשרוות רוגע ושלווה. ואולי אנחנו צופים בפיסת הטבע האחרונה שנותרה לנו? ואולי היא מסמלת את מעט התקווה שנותרה לנו עד שנגיע אל נקודת האל חזור בה הכל יקרע לגזרים.

אין ספק שכל יצירה ויצירה בתערוכה משקפת שאלות קיומיות לגבי יחסינו העתידיים עם הטבע ועד כמה שאנחנו בני האדם חובבי קידמה וטכנולוגיה, אסור לנו לזלזל או לשכוח את כוחות הטבע המאפשרים לנו קיום.

התערוכה נאצרה בהנחיית האוצרת הבכירה תמי כץ-פרימן שחזרה לאחרונה לישראל לאחר שהות ממושכת בארצות הברית. יועצת אקדמית ומנהלת שותפה לתכנית: ד"ר אסנת צוקרמן רכטר. מנהלת בית לאמנות ישראלית: עידית עמיחי.

תמי כץ פרידמן צילום יובל חן
תמי כץ פרימן, אוצרת בכירה. צילום יובל חן

בין האמנים והאמניות שלקחו חלק בתערוכה תוכלו למצוא את מונה אורן, ניבי אלרואי, בני אפרת, מיכל בלייר, מיכל בראור, פסי גירש, קרן גלר, שגית זלוף נמיר, עלמה יצחקי, דנה לוי, אלה ליטביץ, אסי משולם, סיוון נשרי, תומר ספיר, הילה עמרם, עינת עריף גלנטי, אנה פרומצ'נקו, מורן קליגר, רונן רז, נעה רז מלמד, יעל תורן.

צוות האוצרות כלל את אודליה אלחנני, משכית בנדל, ליסה דודזון, מאיה דונייק, אנדריאן ז'ודרו, עמליה זאבי, הילה חנון, מיכל חסון גליזר, מרים יעל חסיד, ריטה כץ, עינת כהן, סיגל כספי, מרים מאוריץ, ליאת מולכו, אביב מעוז, נירה מעין נחמה, אתי נמיר, גלי סימן טוב, טלי עצמון, נעה צורן, גילה רוסו-צימט, אלעד קינן, גילי רוזין, מרב שר-אל.

מיכל חסון גליזר אחת מאוצרות התערוכה ואנוכי. צילום:יאיר ברגמן
מיכל חסון גליזר אחת מאוצרות התערוכה ואנוכי. צילום:יאיר ברגמן

במסגרת התערוכה יתקיימו אירועים נוספים:

ביום שלישי ה- 11.7 בשעה 11:00 - סיור בהדרכת רעות ברנע בתערוכת "הפראה" במוזיאון יפו העתיקה ובגלריות נוספות: שלוש, אלמסאן וקופסאות האור. במהלך הסיור יתקיים מפגש עם האמניות מיכל בראור ומורן קליגר. עלות: 120 ש"ח.

ביום חמישי ה- 13.7 בשעה 18:30 - איך יוצאים מזה? - מפגש ושיח גלריה: בהשתתפות פרופ' נגה קרונפלד שור, המדענית הראשית במשרד להגנת הסביבה והאמניות ניבי אלרואי וקרן גלר. כניסה חופשית.

ביום חמישי ה- 20.7 בשעה 18:30 - אקלים: משבר חברתי – אתגר דמוקרטי - אירוע הנעילה של התערוכה בהשתתפות מר דב חנין - יו"רר פורם האקלים הישראלי והאמנים תומר ספיר ועינת עריף גלנטי. כניסה חופשית.

לפרטים נוספים והרשמה לאירועים ולסיורים, לחצו כאן .

"הפראה - מבטים על עידן האנתרופוקן"

מוזיאון יפו העתיקה, רחוב טיילת מפרץ שלמה 10, יפו

נעילת התערוכה - 20.7.23

תהנו ואל תשכחו לשמור על הכדור, יש לנו רק אחד כזה.

ליבי

ואם אתן רוצות ללמוד יותר על התחממות גלובלית ומה כל אחת מאיתנו יכולה לעשות כדי לשנות, אני ממליצה להקשיב לפודקאסט של נדן פלדמן וד"ר אבנר גרוס

האקלימיסטים - הפודקאסט הראשון בישראל על משבר האקלים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

פרסומת + כיתוב
רוצים שנכתוב על העסק שלכם,

ספרו לנו עליו בטופס הבא:

פוסטים אחרונים:
Tryile
פוסטים קשורים
דילוג לתוכן