בכל פעם שאני נזכרת ברגע הזה אני נבהלת. הייתי כמה ימים אחרי הלידה הראשונה שלי, הסתכלתי מטה אל העריסה וחשבתי לעצמי "מה לעזאזל אני עושה עם התינוקת החמודה הזו? מה חשבתי לעצמי כשהבאתי אותה לעולם?". תקפה אותי תחושת בהלה וחרדה שאני אמא אבל אין לי מושג מה זה אומר.

נכון, לפני הלידה הלכתי לקורס הכנה ללידה כדי שאהיה מוכנה לרגע הגדול אבל אף אחת מהמדריכות בקורס לא דיברה איתי על היום שאחרי, על האתגרים שבהורות, על הדילמות, על השינויים הסביבתיים שישפיעו עלי כאמא וכהורה. את כל מה שעשיתי כאמא עשיתי כי אמא שלי או חמתי הסבירה לי איך לעשות, או הלכתי לפי האינטואיציה.

אני והילדים בטיול בורשה. צילום יאיר ברגמן
אני והילדים בטיול בורשה. צילום יאיר ברגמן

ככל שהתרחבה המשפחה ונוספו עוד ילדים, כך רבו הדילמות והאתגרים ואני מצאתי את עצמי מתייעצת עם חברות, קוראת קצת באינטרנט והרבה פעמים חשבתי לעצמי למה אין ספר הדרכה להורים? למה אין ספר שאומר אם הילד עושה א' אתם תעשו ב', אם הילד עושה ג' אתם תעשו ד'? התשובה היא פשוטה. אין נכון או לא נכון בהורות ולכל משפחה יש את העקרונות שלה והאמונות שלה לגבי מהי הדרך הנכונה לגידול ילדים.

אבל מה קורה אם הדרך שלנו היא לא נכונה ודווקא יש דרך אחרת נכונה יותר? איך אפשר למצוא מידע על גישות אחרות להורות? התשובה נמצאת בספרה של ד"ר מייקלין דוקלף - ציידים, לקטים, הורים בהוצאת מטר.

ד"ר דוקלף בעלת דוקטורדט בכימיה, בעלת תואר שני בתורת היינות ובעלת תואר שני בביולוגיה. היא גם הכתבת לענייני מדע של ה- NPR, הרדיו הציבורי בארה"ב ועוסקת בניתוח מדעי של התרבות הפופולרית.

ציידים, לקטים, הורים - ספר הורות שכל הורה צריך לקרוא. צילום באדיבות הוצאת מטר
ציידים, לקטים, הורים - ספר הורות שכל הורה צריך לקרוא. צילום באדיבות הוצאת מטר

גם היא, כמוני וכמו הורים אחרים נתקלה בקשיים בגידול ביתה רוזי והיא חשבה לעצמה - האם ההורות שלי היא הנכונה ביותר? האם אני באמת תמיד צודקת או שאולי אפשר לגדל ילדים בצורה אחרת? נעימה יותר? ללא צעקות ועונשים? כדי לענות על השאלות האלה היא יצאה לחקור כיצד ההורות באה לידי ביטוי ב- 3 תרבויות שונות:

  1. משפחות המאיה במקסיקו המצטיינות בידול ילדים משתפי פעולה
  2.  משפחות אינואיטיות מעל החוג הארקטי (אסקימוסים) הדוגלות בפיתוח אינטליגנציה ריגשית אצל ילדים
  3. משפחות הדבזה בטנזניה המגדלות ילדים עצמאיים

 

הייתכן כי כל השנים יישמו עקרונות הורות בצורה לא נכונה? זו היתה השאלה שהדהדה לי בראש כשקראתי את הספר. הספר כתוב בצורה קולחת וזורמת וכבר מהפרק הראשון קראתי אותו בשקיקה. אני לא יודעת אם זה מתוך סקרנות לגלות יותר על בני המאיה, על האסקימוסים או על אפריקה או שזה היה מתוך רצון לקלב עוד זווית ראייה על הורות. זווית ראייה חדשה שלא הייתי מודעת אליה קודם.

הספר מחולק ל - 5 חלקים והכל אחד מהם מספרת דוקלף איך סיטואציה אישית שלה עם בתה רוזי הובילה אותה אל חקר הורות אחרת, בסוף כל פרק תמצאו את עיקרי הדברים. ככה שאם אתן לא רוצות לקרוא את כל הפרקים, התקצירים ממש יועילו לכן להבין מה לעשות, מתי לעשות ואיך להגיב כשהילד אומר או עושה משהו שאתם לא מסכימים לו.

אין לכן זמן לקרוא את כל הפרקים? חפשו את התקצירים בסוף כל פרק. צילום: ליבי ברגמן
אין לכן זמן לקרוא את כל הפרקים? חפשו את התקצירים בסוף כל פרק. צילום: ליבי ברגמן

עוד משהו שאהבתי בספר הזה ולא מצאתי בספרי הורות אחרים הוא מפתח המושגים. בסוף הספר תמצאו מפתח מושגים בו יש מונחים ושמות של אנשים מתחום הפיסוכלוגיה וההורות עם ההפנייה לעמוד הרלבנטי בו הם מוזכרים.

כך שאם נתקלים באיזו בעיה נקודתית כמו איך להתמודד עם התקפי זעם או מה לעשות עם אלרגיה לבוטנים או בחינת גבולות אפשר למצוא את העמוד הרלבנטי ממש בקלות ולקרוא את ההסבר של דוקלף למה לעשות או לא לעשות.

לא צריך לקרוא את הכל, יש מפתח מושגים. צילום: ליבי ברגמן
לא צריך לקרוא את הכל, יש מפתח מושגים. צילום: ליבי ברגמן

לסיכום, אם אתן מכירות אמא לילד, שניים או שלושה, אם אתן מכירות נשים בהיריון, ספרו להן על הספר הזה. אולי הוא לא ישנה את הגישה שלהן להורות, אבל הוא בחלט יעורר בהן מחשבה על סגנונות הורות שונים ועל דרכים שונים לטפל בדילמות ואתגרים עם ילדים.

איך משיגים את הספר? בחנויות הספרים או באתרי און ליין למכירת ספרים

כמה עולה? 98 ש"ח

ציידים, לקטים, הורים מאת ד"ר מייקלין דוקלף, 376 עמודים, הוצאת מטר matarbooks.co.il

שלכן,

ליבי ברגמן

אמא של מיכל, עמית ואלון

פרסומת + כיתוב
רוצים שנכתוב על העסק שלכם,

ספרו לנו עליו בטופס הבא:

פוסטים אחרונים:
Tryile
פוסטים קשורים
דילוג לתוכן