כשקיבלתי את הספר לידי, חשבתי שמדובר בעוד ספר זיכרונות המגולל את סיפור חייו של אדם שהגיע לארץ בדרך לא דרך והצליח להשתלב בחברה הישראלית.

אך כשקראתי את התקציר בכריכה האחורית הופתעתי לגלות שמדובר בספר זיכרונות מיוחד במינו כי כתב אותו אדם אחד שכל החברה הישראלית שזורה בחייו מאז שנולד ואותו אדם הוא מנחם (אייבי) לוי.

על הכריכה, תמונתו של אייבי מביט אל האופק ומאחוריו שדות חרושים. פעם נדמה שהוא איש אדמה, איש צבא, איש חזון, איש דת וחזנות, איש משפחה. אבל בעצם הוא כולם ביחד, אך מעל לכל הוא איש של סיפורים שהיו יכולים בקלות רבה להפוך לסדרת טלנבולה רבת תהפוכות על מדינת ישראל מימי התקומה ועד ימינו היום.

סיפור מנחם מאת אייבי לוי, צילום ליבי ברגמן
סיפור מנחם מאת אייבי לוי, צילום ליבי ברגמן

ככל שמעמיקים בקריאה מגלים כי הילד הקטן שנהג לשחק בין תלמים חרושים, עם עגבניות, מלפפונים ושאר ירקות גדל להיות גיבור ישראל, קצין צנחנים שהיה בין משחררי ירושלים.

הספר כתוב בצורה זורמת וקלילה, וקל להפליג עם הדימיון כקוראים את השורות. בפתיחה מתאר אייבי איך ברח מהשדות בהם עבדו אביו ואמו וכבר ריח האדמה עולה מן הדפים וחומה של השמש כאילו קופח על האצבע העוקבת על המילים והשורות.

"הריח הראשון של עגבניה מבשילה על שיח, והמגע הראשון היה מגע תלוליות העפר, מקום גידולם של העגבניות, הפלפלים, החצילים והקישואים שהורי גידלו. כל ימיי אני שואף לתוכי את הריחות והתחושות הראשוניים משם", הוא מתאר את זיכרון הילדות הראשון שלו בקיבוץ הדתי, שדה אליהו.

הכתיבה התיאורית הופכת אותנו לחלק בלתי נפרד מסיפור חייו, כאילו היינו שם לידו בכל אחת מתחנות חייו המצטלבות לא פעם עם ההיסטוריה הישראלית והקדמה הטכנולוגית של אומת ההייטק.

בניגוד לספרי זכרונות והיסטוריה אחרים, מחבר אותנו אייבי אל כל הפנים והשמות כולם עם תמונות אותנטיות חלקן בשחור לבן של משפחתו באיטליה, שך אמא מחזיקה כרוביות בשדה ושל חבריו לצבא, לקיבוץ ולחיים בכלל. התמונות שזורות בין הדפים מוסיפות לכל תיאור נופך נוסף שמסביר איך זה הרגיש אז, פעם באותו התקופה.

מנחם (אייבי) לוי, צילום עדי וינר
מנחם (אייבי) לוי, צילום עדי וינר

התרגשתי במיוחד לגלות כי בת זוגו ב -7 השנים האחרונות היא הזמרת בעלת קול הפעמונים שולי נתן. השניים התארחו בטקס היובל לשחרור ירושלים כאשר שולי שרה המנון העיר "ירושלים של זהב" ואייבי שיתף את האורחים בסיפורי מורשת קרב.

את השידוך בין השניים, עשתה באופן מפתיע ביתה של שולי, מירה כניגשה את אימה ואמרה "אימא, הבחור הזה משדה אליהו מאוד מוצא חן בעיני, נראה לי שהוא יכול להתאים לך. גשי אליו".

מאז השניים חיים יחד ומרבים בעשייה משותפת המשמרת את תרבותה וסיפוריה של ארץ ישראל היפה והטובה.

סיפוריו המרתקים של אייבי לוי נפרשים על פני 387 עמודים מרתקים שהקריאה בהם סוחפת. הרגשתי שאני הופכת להיות חלק מחייו, דמות הצופה מן הצד בחייו של גיבור ישראל.

לרכישת הספר, ניתן ליצור קשר עם אייבי בטלפון  ‎052-4546633

שלכם,

ליבי ברגמן

אם תרצו לקרוא עוד על ישראל בימים שלפני קום המדינה, אני ממליצה על ספרה של מיכל לייסט:

'סבא וסבתא ילדים- ילדי טהרן' ספרה החדש של מיכל לייסט

פרסומת + כיתוב
רוצים שנכתוב על העסק שלכם,

ספרו לנו עליו בטופס הבא:

פוסטים אחרונים:
Tryile
פוסטים קשורים
דילוג לתוכן