מותר לדבר על גלידה ביום השואה? מפגש "זיכרון בסלון" עם הסופרת ד"ר תמר מאיר

בקרוב נציין את יום הזיכרון לשואה ולגבורה וליום הזה תמיד מסמל עבורי את השתיקה ואת הילדות שלי. גדלתי לאבא ניצול שואה שכל חייו לא אמר מילה על הילדות בצל המשטר הגרמני. לאחר מותו, ביום האחרון של השבעה, חשפו בפניו אחיותיו של אבי את קצה הקרחון שנקרא ילדות בצל השואה.

הן סיפרו על פוגרום שבמהלכו נרצחו בני הדודים שלהן, על פרטיזנים ביער, על השוחד שסבא שלי שילם כדי שלא יסגירו אותם ועוד. ואז, כמה דקות לפני שהסתיימה השבעה והן עזבו את הבית הן סיפרו לי איך אבא היה יוצא מוקדם בבוקר להבריח אוכל כדי שלא ירעבו. את כל הסיפורים האלה ואחרים הוא לקח איתו אל הקבר.

כילדה אני זוכרת שכשניסיתי לשאול אותו ולהתעניין "אבא, איך זה היה כשהיית ילד? היית בשואה?" תמיד נענית בשתיקה רועמת או בהינף יד שמשמעו אחד - לכי מכאן. באיזה שהוא מקום תמיד ידעתי שמסתתר איזה שהוא סיפור גדול מאחורי השתיקה הזו.

אולי לא שאלתי כמו שצריך, אולי הייתי ישירה מדי, אבל כילדה בת 7 לא ידעתי איך להתנסח בצורה אחרת ואת כל המידע שיש לי על השואה למדתי משיעורי היסטוריה, מסרטים בשחור לבן ומביקורים מיד ושם. אל המסע לפולין לא יצאתי, הרגשתי שזה גדול עלי.

באמת? איך אפשר לספר לילדים על השואה מבלי להלחיץ? להפחיד? למעלה מעשור שאירועי "זיכרון בסלון" מתרחשים בסמוך ליום השואה. הפעם אלו לא בני משפחה המספרים על הניצול ומסע חייו באותה התקופה מתוך זכרונות שדהו עם השנים. הפעם מדובר בעדות חיה, קיימת ונושמת להיסטוריה.

חנות הגלידה של פרנצ'סקו טירלי, צילום: יח"צ
חנות הגלידה של פרנצ'סקו טירלי, צילום: יח"צ

לקראת יום השואה שיצוין ברחבי הארץ ב- 27.4.2022 בחרתי לשתף אתכם באירוע "זיכרון בסלון" המתאים לילדים. האירוע יערך בפתח תקווה, בקניון הגדול, בחנות "צומת ספרים".

החנות תארח את הסופרת ד"ר תמר מאיר אשר תספר על ספרה שעוסק בשואה "חנות הגלידה של פרנצ'סקו טירלי". מפגש זה יערך לקהל הרחב, לילדים ולמשפחות,  והוא יכלול אירוע בסגנון "שעת סיפור". מטרת המפגש היא לעורר שיח בגובה בעיניים עם ילדים והורים על השואה וכך להמשיך ולהנציח את הזיכרון דרך חוויה אישית ומעצימה.

הספר מבוסס על סיפור אמיתי והוא מספר על פטר, שכמו כל הילדים מאוד אהב גלידה. פטר כל כך אהב גלידה עד כדי כך שהיה מחפש כל יום מחדש את הסיבות כדי לעבור ליד חנות הגלידה של פרנצ'סקו טירלי.

לפעמים הוא קנה גלידה, לפעמים סתם נכנס פנימה, לפעמים רק הסתכל מבחוץ. כשפורצת המלחמה פטר, משפחתו ועוד רבים אחרים מחפשים מקום להתחבא ולפרנצ'סקו יש רעיון.

חנות הגלידה הוא סיפור על חברות, אומץ לב ועזרה הדדית. הנער פטר (יצחק) הוא חמיה של הסופרת, ד"ר תמר מאיר, אשר שמעה ממנו את הסיפור המופלא על פרנצ'סקו טירלי וכתבה אותו למענם.

"זיכרון בסלון", עופר הקניון הגדול פתח תקווה בחנות צומת ספרים קומה P4.

מחר יום שני ה - 25.04.2022, הפעילות תחל בשעה 18.00 ותמשך בין 30-45 דקות.

שלכם, ליבי ברגמן צוות TRYILE

פרסומת + כיתוב
רוצים שנכתוב על העסק שלכם,

ספרו לנו עליו בטופס הבא:

פוסטים אחרונים:
Tryile
פוסטים קשורים
דילוג לתוכן