שנמשיך לדבר על כסף וילדים? יאללה!

אמא, למה לו יש ולי אין? אבא, אני רוצה שתקנה לי את המשחק הזה שיש לגיא! מכירים את זה שהילדים מבקשים שתקנו להם את מה שהם רואים אצל אחרים? אז הפתגם "צרת רבים חצי נחמה" ממש לא תופס במקרה הזה!

כסף לא גדל על העצים? עוצב על ידי ליבי ברגמן בפלטפורמת בינה מלאכותית לאונרדו
כסף לא גדל על העצים? עוצב על ידי ליבי ברגמן בפלטפורמת בינה מלאכותית Leonardo.AI

לא כל מה שהילדים רואים ורוצים, הם צריכים לקבל. לפחות זו הדעה שלי.

אבל זה בכלל לא מפתיע שהם מבקשים עוד ועוד ועוד, הרי הם רואים אותנו חוזרות מהקניון עמוסות בשקיות או פותחות עוד ועוד משלוחים מנקסט או עלי אקספרס. כשהילדים מבינים שכל דבר אפשר להזמין דרך האינטרנט, הם מבינים שקל לקבל את מה שהם רוצים ושהרצון מתממש תוך חמישה ימי עסקים.

מה ששלי שלי, מה ששלו שלו

כדי להתמודד עם השאלה - למה לו יש ולי אין? הסברתי לילדים שלי שכל משפחה מרוויחה סכום אחר של כסף וכל משפחה בוחרת לחלק את ה"עוגה הפיננסית" שלה בהתאם לצרכים ולרצונות שלה. נדיר שהעוגה הפיננסית של משפחה X, תהיה זהה לעוגה הפיננסית של משפחה Y ולכן יש הבדלים בין מה שההורים יכולים ורוצים לקנות לילדים.

אז כשהבן או הבת שלי מבקשים משהו שיש אצל ילדים אחרים, אני פשוט מסבירה למה אפשר או אי אפשר לקנות את מה שהם ביקשו.

בהתחלה קשה לילדים להבין את אמא ואבא שלא מסכימים לקנות, הרי הכסף נמצא בטלפון או במכונה בקיר. אבל ככל שחוזרים ומסבירים להם את ההיגיון שעומד מאחורי ההחלטה לא לקנות או לקנות בזמן אחר, הם כבר מטמיעים את הרעיון ולא מבקשים.

לדבר עם ילדים על כסף? זה דווקא קל עוצב על ידי ליבי ברגמן באמצעות פלטפורמת בינה מלאכותית Leonardo.AI
לדבר עם ילדים על כסף? זה דווקא קל עוצב על ידי ליבי ברגמן באמצעות פלטפורמת בינה מלאכותית Leonardo.AI

או במילים אחרות הדשא של השכן לא תמיד ירוק יותר וזה שלהורים של החבר יש את הרצון ואת היכולת הכלכלית לקנות עוד צעצוע ועוד משחק, אנחנו בוחרים לנתב את הכסף למשהו אחר. יופי ליבי, אתם בטח חושבים לעצמכם, את מצפה שנחדיר בילדים שלו את המחשבה שאנחנו עניים? - ממש לא!

כשאני מסבירה לילדים שאנחנו שונים ממשפחות אחרות, אני אף פעם לא אומרת אין לנו כסף אלא מסבירה שאת כמות הכסף שיש לנו אנחנו מבזבזים או מוציאים בצורה שמתאימה למשפחה שלנו.

בנוסף, אם אני אומרת להם לא על משהו שרצו לקנות, אני מיד מוסיפה הסבר איך הם כן יכולים להשיג את הפריט הזה בדרכים אחרות, לדוגמא: לבקש מסבתא מתנה ליום ההולדת, לקנות מדמי החנוכה או לעשות מכירה של הצעצועים שלהם בגינה השכונתית.

ידעתם שאפשר לעשות שופינג בחינם?

כשהייתי נערה, אי שם בשנות ה- 80, הייתי מקבלת מדי פעם בגדים של אחרים. הייתי מרגישה מבוכה גדולה ללכת איתם בייחוד כי הם נראו משומשים.

כיום, בגדים יד שנייה הם ה - דבר הכי חם בעולם האופנה. תוסיפו לזה את הערך האקולוגי והחיסכון הכספי והנה לכם שופינג חינם. היתרון הגדול הטמון באופנה מהירה ובייצור מסחרי המוני הוא שלאנשים בבית "שוכבים" הרבה חפצים ללא שימוש ושיכולים להפוך ל"זהב" עבורכם.

יש אינספור קבוצות החלפה ומסירה של כלי בית וביגוד, משחקים וספרים ומה לא והכל במצב מצוין לפעמים אפילו באריזה המקורית או עם הטיקט.

אז למה לא לקחת חדש ממישהו שלא צריך? גם מלמדים את הילדים על קיימות ומיחזור וגם נהנים מחפצים חדשים בחינם. תמיד נהגתי להעביר דברים בין חברות ולקבל מאנשים, אבל הנוהג הזה ממש הפך לעיסוק יום יומי לפני כשלוש שנים כהפכתי למנהלת בקבוצת הפייסבוק חבילה עוברת.

לא, לא הפסקתי לקנות לגמרי. לא הפכתי לקמצנית ויש ימים שתמצאו אותי חוזרת מהקניון עם שקיות. פשוט כשהילדים מבקשים ממני משהו חדש, אני קודם שואלת חברות או מעלה פוסט בקבוצה ובודקת אולי יש מישהו שבדיוק רוצה למסור פריט דומה. תתפלאו - בהרבה מקרים זה הצליח. פעם עם זוג נעליים, פעם עם ספר, פעם עם צלחת הגשה.

אני לא צריכה עוד, יש לי מספיק

כשמלמדים ילדים מה זה כסף ומלמדים אותם איך לנהל אותו, הם מבינים מגיל צעיר מה אפשר ואי אפשר לעשות איתו.

כשהבת שלי היתה קטנה ונפלה לה שן שלישית או רביעית שאלתי אותה "מה את רוצה לבקש מפיית השיניים?" והיא ענתה – "הפיה קנתה לי כבר הרבה דברים, אני לא צריכה עוד משהו". כן, הבת שלי הבינה שהיא לא צריכה עוד מתנות, עוד משחקים, עוד צעצועים כי מה שיש לה בבית הוא די והותר.

פיית השיניים עוצבה על ידי ליבי ברגמן באמצעות פלטפורמת בינה מלאכותית Leonardo.AI
פיית השיניים עוצבה על ידי ליבי ברגמן באמצעות פלטפורמת בינה מלאכותית Leonardo.AI

גם כשאנחנו הולכים יחד לקניון או קונים בגדים לחג, הילדים לא מנצלים את העובדה שעכשיו אנחנו בקניון ולא משכנעים אותי לקנות להם עוד ועוד ועוד. הם יודעים שאנחנו קונים את מה שאנחנו צריכים וזהו. הם לא בוכים ולא משתטחים על הרצפה.

ילד בוכה בקניון עוצב על ידי ליבי ברגמן באמצעות פלטפורמת בינה מלאכותית Leonardo.AI
ילד בוכה בקניון עוצב על ידי ליבי ברגמן באמצעות פלטפורמת בינה מלאכותית Leonardo.AI

 

לדבר על כסף, זה דבר מביך. אבל ככל שמתרגלים את השיח עם הילדים זה הופך להיות יותר ויותר קל, יותר טבעי ובעיקר יותר מובן. ההסבר לילדים צריך להגיע לא ממקום של פחד וצמצום אלא ממקום של ידע והכוונה איך לנהל בצורה נכונה את הכסף שיש להם.

כמבוגרים, הם יערכו את ההכנה הפיננסית שעשינו להם לקראת החיים בעולם האמיתי.

שלכם,

ליבי ברגמן

פרסומת + כיתוב
רוצים שנכתוב על העסק שלכם,

ספרו לנו עליו בטופס הבא:

פוסטים אחרונים:
Tryile
פוסטים קשורים
דילוג לתוכן