מה עובר לכם בראש כשאתם חושבים על כסף? חלום על וילה יוקרתית? דאגה בגלל המינוס בבנק? מחשבות על הכנסה נוספת? ומה עובר לכם בראש כשאתם חושבים על כסף וילדים? תוכנית חיסכון? ירושה? תשלומים על הבר מצווה?

כסף היא מילה מפחידה. מהסיבה הפשוטה שאף פעם לא מלמדים אותנו איך לנהל אותו. תחשבו רגע עליכם בגיל 16 – פתחתם חשבון בנק כדי לקבל כרטיס להופעה? פתחתם חשבון כי התחלתם לעבוד? מה ידעתם על כסף בגיל הזה? אני מניחה שידעתם (כמו כולנו) שאם תעבדו יהיה לכם כסף לקנות את מה שאתם רוצים.

 

ארנק עם מטבעות ושטרות עוצב על ידי ליבי ברגמן באמצעות DALL·E 2
ארנק עם מטבעות ושטרות עוצב על ידי ליבי ברגמן באמצעות DALL·E 2

אך מה שלא גילו לכם הוא שלפני שאתם לוקחים את הכסף וקונים בגדים, תכשיטים או יוצאים לסרט עם חברים אתם צריכים את הכסף כדי לשלם על צרכי קיום בסיסיים כגון, קורת גג (משכנתא או שכירות, אוכל, חשמל, מים ועוד)

אגב, אם תשאלו את הילדים שלכם מאיפה מגיע הכסף, קיים סיכוי גדול שהם יגידו שהכסף מגיע מהבנק, מכרטיס האשראי או מהארנק שלכם. אני בספק אם מישהו מהם יענה שהכסף מגיע מעבודה,עבודה קשה.

איך אתם עם כסף?

כדי להסביר לילדים שלכם על כסף, אתם צריכים קודם כל לבדוק את עצמכם ולהבין איך אתם מתייחסים לכסף? איזו התנהלות והתנהגויות הקשורות בכסף אתם מעבירים להם במודע או לא במודע?

נסו להיזכר בהורים שלכם, מה הם לימדו אתכם על כסף? לחסוך? לשלם בתשלומים? להשוות מחירים? להבין את פירוט האשראי שנשלח כל חודש למייל?

משפחה משחקת בכסף עוצב על ידי ליבי ברגמן באמצעות DALL·E 2
משפחה משחקת בכסף עוצב על ידי ליבי ברגמן באמצעות DALL·E 2

ההורים שלי לא לימדו אותי לנהל כסף, אבל ראיתי את אבא שלי יושב בכל שבת בבוקר עם ספר חשבונות מסכם כמה הוצאות היו השבוע. לא סבלתי את ההתחשבנות הזו עד האגורה האחרונה. אני זוכרת שניסיתי לנהל בעצמי ספר חשבונות שכזה, כי כמו כל ילדה חיקיתי את ההתנהלות שראיתי בבית, אבל מהר מאוד התייאשתי.

אחרי שהבנתם איך אתם מתייחסים לכסף (האם אתם חסכניים או פזרניים, מחושבים או אימפולסיביים), תוכלו לדעת אילו התנהגויות וערכים הקשורים בכסף תרצו להעביר לילדים שלכם.

כסף לא גדל על העצים

הבנתם איך אתם מתייחסים לכסף? – מעולה! עכשיו שתפו את הילדים והסבירו להם מה אתם עושים בעבודה? אני הולך לעבודה כדי לעזור לאנשים להרגיש טוב יותר, בסוף החודש אני מקבל כסף ואיתו אני יכול לשלם על כל מיני שירותים ולקנות כל מיני דברים.

כשהילדים מבינים שכסף הוא תמורה לעבודה שנעשתה, הם מבינים שכדי להשיג כסף צריך להתאמץ ולהשקיע. הם יבינו שכסף לא גדל ככה סתם על העצים, הוא גם לא מופיע באורח פלא בארנק או בקופסה הזו שיש בקיר.

כסף מגיע מעבודה.

כסף לא גדל על העצים עוצב על ידי ליבי ברגמן בתוכנית DALL E 2
כסף לא גדל על העצים עוצב על ידי ליבי ברגמן באמצעות DALL E 2

לחלק את "העוגה הפיננסית"

ילדים חושבים בצורה שונה ממבוגרים. הם חושבים בצורה מאוד פשוטה לפיה אם הם רוצים משהו הם פשוט צריכים כסף כדי להשיג אותו. הם רק לא מבינים שמאחורי המילה כסף מסתתרות מילים גדולות כמו ניהול תקציב, הוצאות קבועות, הוצאות משתנות, חיסכון והרשימה עוד ארוכה.

תופתעו לגלות שככל שתדברו עם הילדים מוקדם יותר על כסף, כך יהיה קל יותר להסביר להם איך להתנהל נכון כלכלית. למשל, אם אתם משחקים במסעדה או במטבח, הכינו יחד תפריט ותנו מחיר לכל מנה. זה לא חייב להיות מחיר אמיתי אבל זה מלמד כבר מגיל צעיר שצריך לשלם עבור אוכל.

החלטתי שכשאהיה אמא בעצמי אלמד את הילדים שלי על כסף כבר מגיל צעיר ואלמד אותם שלפני הכל, הכסף (שמרוויחים בעבודה קשה) צריך קודם כל לשלם על ההוצאות הקבועות (אלה שכל חודש אנחנו חייבים לשלם):

בית (כדי שיהיה לנו איפה לגור)

אוכל (כדי שלא נהיה רעבים)

חשמל (כדי שנוכל להפעיל את המחשב, את המזגן והכי חשוב את הטלוויזיה)

ביגוד (כדי שלא נלך ברחוב ערומים)

דלק (כדי שהאוטו יקח אותנו ממקום למקום)

כבר מגיל צעיר, הסברתי לילדים שלי שבכל חודש אנחנו מקבלים כמות מסוימת של כסף. הסברתי להם שהכסף שנכנס לחשבון הבנק דומה לעוגה ובכל חודש אנחנו חותכים ממנה חתיכה ועוד חתיכה ועוד איתה כדי לשלם על הבית, האוכל, החשמל וכו'.

איך מחלקים עוגה פיננסית? עוצב על ידי ליבי ברגמן באמצעות DALL E 2
איך מחלקים עוגה פיננסית? עוצב על ידי ליבי ברגמן באמצעות DALL E 2

את הדימוי של חלוקת עוגה קל להם מאוד להבין, הם מכירים אותו מיום ההולדת. יש כאלה שמקבלים חתיכה גדולה ויש כאלה שמקבלים חתיכה קטנה. רק אחרי שחתכנו את כל החתיכות שהיינו צריכים, נוכל להשתמש בחתיכה האחרונה של "העוגה" לפינוק, או במילים אחרות נוכל לקנות צעצועים, כרטיסים לקולנוע, נצא למסעדה וכו'.

ומה לגבי טנטרום בקניון כי "אמא תקני לי" ומה עם "למה לו קונים ולי לא?" גם לשאלות האלה יש לי תשובה, מבטיחה לפרסם בקרוב מאוד.

שלכם,

ליבי ברגמן

אני מצרפת עבורכן המלצה נוספת לספר ילדים העוסק בלידה שקטה - נושא חשוב שלא מדברים עליו מספיק!

'אמא חזרה לבד' ספר ילדים העוסק בהתמודדות עם אובדן של אדם קרוב ואהוב, מאת עידית אלה ערגס

פרסומת + כיתוב
רוצים שנכתוב על העסק שלכם,

ספרו לנו עליו בטופס הבא:

פוסטים אחרונים:
Tryile
פוסטים קשורים
דילוג לתוכן